ongeveer 3 minuten lezen

Iedereen moet afremmen voor de bochten die het leven neemt. Wat belangrijker is, is dat je op het juiste moment gas geeft om er goed doorheen te komen. Het zijn momenteel zware tijden voor bedrijven. Waar we onszelf bevinden als dit voorbij is, doet er waarschijnlijk nog het meeste toe.

Zorg dat ik bovenaan de Googles kom

Iedereen is geobsedeerd om bovenaan Google te komen. En dat mag natuurlijk. Voorheen was de nummer 1 organische positie een garantie om stapels verkeer binnen te halen.

Maar zoals elke 21-jarige, is Google’s uiterlijk de afgelopen paar jaar flink veranderd. Wat betekent deze nieuwe lay-out voor jouw bedrijf als het gaat om online gevonden worden?

Zoals elke goed georganiseerde keukenkast, kunnen organisatie, structuur en labels je goed op weg helpen.

Misschien is het nu een goed moment om de boel wat beter te organiseren?

 

 

 

 

Wat is SERP?

In de aankomende paar minuten gaan we vaak SERP zeggen. Oke, dus je moet weten dat SERP staat voor Seach Engine Results Page. Dit is de pagina die je te zien krijgt nadat je iets gezocht hebt. Deze pagina laat een lange lijst met websites zien die waarschijnlijk relevant zijn op basis van jouw zoekvraag.

Dat deed het in ieder geval. Nu is alles anders.

Heb je iets nieuws gedaan..?

De layout van de SERP is de afgelopen jaren flink aangepakt en veranderd. Is dat opgevallen? In het verleden was het simpelweg een lijst met zo’n 10 websites en een paar advertenties, maar tegenwoordig is de ervaring veel visueler ingericht.

Er is veel concurrentie voor deze plekken, vooral door functies zoals:

  • Ads
  • PLAs (Product Listing Ads – In wezen winkelen)
  • Featured snippet
  • Rich snippets
  • Antwoordvelden
  • Lokale resultaten
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Laatste nieuws
  • Mensen zoeken/vragen ook
  • AMP carrousel

Dus waar de nummer één positie voorheen domineerde, wordt het vangnet voor aandacht tegenwoordig veel verder over de volledige pagina gegooid. Dit betekent dat je niet perse bovenaan hoeft te staan in termen zoals impact of gewonnen clicks. MAAR je moet wel aan de slag om überhaupt gezien te worden.

Hier is een handvol (serieus, echt waar) van de features die verder gaan dan de traditionele organische weergave.

 

  • Ads

    Natuurlijk, we zijn er een soort van gewend aan geraakt, maar de statistieken laten zien dat ze werken. Sommige mensen mogen ads dan helemaal negeren, het blijft een feit dat ze aandacht trekken. Google is niet voor niets het rijkste bedrijf ter wereld geworden door ze te verkopen.

Hoe kom je daar

  • Wees relevant voor de zoekterm
  • Wees meelevend met je gebruiker
  • Focus op het beantwoorden van veelgestelde vragen (FAQ)
  • Ontwerp je vermelding zo dat ze onweerstaanbaar zijn
  • Heb een professioneel ontworpen site
  • Ruim de technische kant van je SEO eens op
  • Verbeter de architectuur van je informatievoorziening
  • Bouw vertrouwen en geloofwaardigheid op
  • Werk aan je GMB-vermelding (Google My Business)

Dit is een doorlopend proces

Search Engine Optimisation is een doorlopend proces. Je zult er bovenop moeten blijven zitten om de top spot te mogen claimen en behouden.
Google verandert continu (negen updates per dag, om precies te zijn) dus het is voortdurend een uitdaging om zo relevant mogelijk te zijn.