Het logo is NIET uw merk. Laten we de mythe ontkrachten!
Denk aan ‘adidas’ of ‘CHANEL’ en je zou je hun iconische logo’s kunnen voorstellen. Maar een merk ZO veel meer.
Het is de EMOTIE die je oproept, de ERVARING die je creëert en de BELOFTE die je nakomt.
Wat is een merk….?
Een emotionele band
Red Bull verkoopt geen energiedrankjes – het verkoopt adrenaline, en de overtuiging dat “je *kunt* vliegen”. 59% van de consumenten geeft de voorkeur aan merken die ze emotioneel vertrouwen.
Een onvergetelijke ervaring
Heb je ooit plezier gevoeld bij het uitpakken van een Apple-product? Dat is opzettelijk. Hardy’s campagne voor herbruikbare bekers bewijst dat duurzaamheid deel kan uitmaken van de ervaring.
Uw reputatie
Jeff Bezos zei het het beste: “Je merk is wat mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent.” Die 5-sterren leveringsbeoordelingen? Dat is je reputatie die spreekt.
Een belofte nagekomen
Ronseal “Doet precies wat er op het blik staat” is niet zomaar een slogan, het is een contract met klanten. Vertrouwen wordt opgebouwd wanneer daden overeenkomen met woorden.
Jouw verhaal
Het verhaal van Amazon? Van ‘online boekhandel’ tot ‘het meest klantgerichte bedrijf op aarde’. Jouw verhaal vormt hoe de wereld jou ziet.
Kernwaarden in actie
Patagonia’s “Don’t Buy This Jacket”-campagne sloot aan bij de waarden van Patagonia. Waarden zijn geen slogans, ze zijn het kompas dat beslissingen stuurt.
Cultuur & Verbinding
De innovatiecultuur van Google is niet alleen intern, maar straalt ook uit in elk product. Hoe uw team verbinding maakt, bepaalt de ziel van uw merk.
Wat onderscheidt jou
Tesla maakte niet alleen EV’s, ze hebben mobiliteit ook opnieuw uitgevonden. Differentiatie is geen functie; Het is jouw *waarom*.
Het grote plaatje
Jouw merk is de **ESSENCE** (core persona + waarden) en de **EXPERIENCE** (visueel, gedragsmatig, verbaal) die samen zorgen voor loyaliteit. Mis een stukje en de puzzel valt uit elkaar.
Dus, vraag jezelf af:
– Laat uw merk mensen iets *voelen*?
– Komt elk contactpunt – verpakking, service, advertenties – overeen met uw belofte?
– Wat zouden uw klanten over u zeggen… *als u niet in de kamer bent*?
Een keer sparren? De koffie, Thee of iets anders staan klaar.
06 20444514 of corn@cornreclame.nl
©geïnspireerd op Kevin Russell’s What is Brand?